Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.04.2009 19:21 - Матурите
Автор: testproject2k9 Категория: Технологии   
Прочетен: 974 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 28.04.2009 07:01


Със въвеждането на задължителните матури, въпреки многото източници за информация относно тяхното провеждане и значение, много хора не могат да намерят информация за тях. Затова е и този блог.


Ще започна със провеждането и продължителността им. 

Майска сесия

Подаване на заявления за явяване на матури - 16-27 март
Обявяване на списъците с разпределението на зрелостниците по училища и зали - до 15 май
Издаване на служебни бележки за допускане до матури - до 15 май
Обявяване на оценките - до 12 юни

Задължителни матури

 

Изпит    Дата  Начало 
 Български език и литература  17 май  8 ч
 Втори държавен зрелостен изпит  19 май  8 ч


Задължителни матури

 

Изпит    Дата  Начало 
 Български език и литература  17 май  8 ч
 Втори държавен зрелостен изпит  19 май  8 ч

Матури по желание

 

 

Изпит  Дата   Начало
 Математика  26 май  8 ч
 История и цивилизация  27 май  8 ч
 Физика и астрономия  27 май  14 ч
 География и икономика  28 май  8 ч
 Химия и опазване на околната среда  28 май  14 ч
 Философски цикъл  29 май  8 ч
 Биология и здравно образование  29 май  14 ч
 Английски език  30 май  8 ч
 Руски език  30 май  14 ч
 Немски език  31 май  8 ч
 Испански език  31 май  14 ч
 Френски език   1 юни  8 ч
 Италиански език   1 юни  14 ч


Септемврийска сесия

Подаване на заявления за явяване на матури - 27 юли – 7 август
Обявяване на списъците с разпределението на зрелостниците по училища и зали - до 27 август
Издаване на служебни бележки за допускане до матури - до 27 август
Обявяване на оценките - до 15 септември

Задължителни матури

 

Изпит    Дата  Начало 
 Български език и литература  31 август  8 ч
 Втори държавен зрелостен изпит  1 септември  8 ч
 

 

Матури по желание

 

Изпит  Дата   Начало
 Математика  2 септември  8 ч
 История и цивилизация  3 септември  8 ч
 Физика и астрономия  3 септември  14 ч
 География и икономика  4 септември  8 ч
 Химия и опазване на околната среда  4 септември  14 ч
 Философски цикъл  5 септември  8 ч
 Биология и здравно образование  5 септември  14 ч
 Английски език  7 септември  8 ч
 Руски език  7 септември  14 ч
 Немски език  8 септември  8 ч
 Испански език  8 септември  14 ч
 Френски език  9 септември  8 ч
 Италиански език  9 септември   
14 ч
 


Oбщият успех се изчислява като средноаритметична оценка (с точност до 0,01) от следните три оценки :


  • средноаритметичната оценка (с точност до 0,01) от оценките в графата за държавни зрелостни изпити
  • средноаритметичната оценка (с точност до 0,01) от оценките по учебните предмети, изучавани в задължителната подготовка
  • средноаритметичната оценка (с точност до 0,01) от оценките по учебните предмети, изучавани в задължителноизбираемата подготовка. 

  • В графата ДЗИ се вписват оценките от успешно положените държавни зрелостни изпити по общообразователните предмети: български език и литература, чужд език (английски, немски, френски, испански, италиански, руски), математика, физика и астрономия, биология и здравно образование, химия и опазване на околната среда, история и цивилизация, география и икономика, предметен цикъл философия.



УЧЕБНО-ИЗПИТНА ПРОГРАМА ЗА ДЪРЖАВЕН ЗРЕЛОСТЕН ИЗПИТ
ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА



I. ВИД НА ИЗПИТА
Изпитът е писмен и анонимен.

II. УЧЕБНО СЪДЪРЖАНИЕ

1. Български език
• Текстът и социокултурният контекст;
• Текстът в публичното общуване. Сфери на научната, медийната,
гражданската, институционалната и художествената комуникация;
• Тематично и смислово членене на текста. Извличане на информация от
текста;
• Функции на езиковите средства за изграждане на текста;
• Отношения между езиковите единици от различните езикови равнища;
• Задължителност и избор на структура и композиция на текста съобразно
предмета на общуване и предназначението на текста;
• Задължителност и избор на езикови средства съобразно условията на
общуване в различни комуникативни ситуации;
• Лексикална и граматична норма. Системни езикови правила;
• Правописна и пунктуационна норма. Конвенционални езикови правила;
• Създаване на аргументативен текст.
2. Литература
2.1. Автори и произведения:
• Христо Ботев
поезия: ”Майце си”, ”Към брата си”, ”Елегия”, „Борба”, ”До моето първо либе”,
”На прощаване”, ”Хаджи Димитър”, ”Моята молитва”, ”Обесването на Васил Левски”;
• Иван Вазов
поезия: ”Българският език”, ”Отечество любезно”, ”При Рилския манастир”,
”Елате ни вижте”, „Линее нашто поколение”, ”Епопея на забравените” – ”Левски”,
”Паисий”, ”Кочо”, ”Опълченците на Шипка”; разказът ”Дядо Йоцо гледа”; повестта
”Чичовци”; романът ”Под игото”;
• Алеко Константинов
фейлетонът ”Разни хора, разни идеали”; книгата ”Бай Ганьо”;
• Пенчо Славейков
поезия: ”Cis moll”, ”Ни лъх не дъхва над полени”, ”Спи езерото; белостволи
буки”, ”Самотен гроб в самотен кът”; поемата ”Ралица”;
• Пейо Яворов
поезия: ”Градушка”, ”Заточеници”, ”Ще бъдеш в бяло”, ”Две хубави очи”,
”Стон”, „Две души”, ”Сенки”, ”Песента на човека”, „Маска”;
• Елин Пелин
разкази: ”Ветрената мелница”, ”Косачи”, „Задушница”, ”Мечтатели”, ”На оня
свят”, „Андрешко”, ”Чорба от греховете на отец Никодим”, ”Занемелите камбани”;
повестта ”Гераците”;
• Димчо Дебелянов
поезия: ”Черна песен”, ”Пловдив”, ”Да се завърнеш...”, ”Помниш ли, помниш
ли..”, "Спи градът", „Миг”, „Един убит”, "Сиротна песен", „Тиха победа”;
• Христо Смирненски
поезия: „Да бъде ден!”, "Ний", „Йохан”, "Юноша", "Стария музикант",
"Цветарка", "Зимни вечери";
• Гео Милев 
поемата "Септември";
• Атанас Далчев
поезия: "Прозорец", "Болница", "Стаята", "Къщата", "Повест", "Книгите",
„Камък”, „Дяволско”;
• Елисавета Багряна
поезия: "Кукувица", "Стихии", „Потомка”, „Вечната”;
• Йордан Йовков
разкази: "Песента на колелетата", "Последна радост", "Шибил", "През
чумавото", "Индже", "Албена", "Другоселец", "Серафим";
• Никола Вапцаров
поезия: "Вяра", "Писмо"("Ти помниш ли..."), „Песен за човека”, „Сън”,
"История", "Завод", "Кино", „Прощално”, „Борбата е безмилостно жестока…”;
• Димитър Димов
романът "Тютюн";
• Димитър Талев
романът "Железният светилник".
2.2. Знания за строежа и функционирането на художествената творба
• Художествена условност (фолклор, литература);
• Особености на условния изобразен свят (време и пространство, литературен
герой, видове литературни герои, конфликт);
• Строеж на художествената творба (заглавие, мото, сюжет, фабула,
композиция, елементи на композицията, основна идея);
• Комуникативен строеж на художествената творба (автор, читател,
повествовател, лирически герой);
• Въздействие на художествената творба (типове отношения автор – герой и
читател);
• Жанрова система на литературата (художествен жанр, епос, лирика, драма,
роман, повест, разказ, фейлетон, сатира, ода, елегия, балада, сонет, лирическа
миниатюра, поема, драма);
• Организация на художествената реч (проза, стих, стихова организация; тропи
– метафора, метонимия, символ, алегория; фигури – сравнение, епитет, хипербола,
литота, антоними, оксиморон, парадокс, гротеска).

III. ОЦЕНЯВАНИ КОМПЕТЕНТНОСТИ

1. Езикови компетентности:
• Умее да възприема смисли от текстове с различни съдържателни,
функционални и езикови особености и да обработва получената информация в
съответствие с поставената задача;
• Умее да изгражда цялостен и завършен текст, който отговаря на
изискванията за нормативна правилност и комуникативна целесъобразност;
• Умее да подбира и да съчетава езикови средства, като се съобразява с
предмета на общуване и с конкретната комуникативна задача;
• Умее да подбира и да съчетава езикови средства със стилов белег,
предпочитани при общуване в различни функционални сфери;
• Владее и умее да прилага лексикалната норма на съвременния български
книжовен език;
• Владее и умее да прилага граматичната норма на съвременния български
книжовен език;
• Владее и умее да прилага правописната норма на съвременния български
книжовен език;
• Владее и умее да прилага пунктуационната норма на съвременния български
книжовен език.
2. Литературни компетентности:
• Разбира условния характер на художествената литература;
• Познава посочените автори и творби и свързаните с тях процеси в
българската литературна история;
• Притежава знания за строежа и функционирането на художествената творба;
• Интерпретира художествения смисъл от конкретен литературен текст.

IV. ФОРМАТ НА ИЗПИТА

Държавният зрелостен изпит включва 41 задачи:
1. 40 тестови задачи с максимален брой точки 70.
• задачи от затворен тип с четири възможни отговора, от които само един е
верен;
• задачи със свободен отговор.
2. Задача за създаване на аргументативен текст, свързан с художествена творба
или с откъс от нея, с максимален брой точки 30.

Общият максимален брой точки е 100.

V. ВРЕМЕТРАЕНЕ НА ИЗПИТА

Изпитът е с продължителност четири астрономически часа. 

   


Тагове:   матури,


Гласувай:
0




Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: testproject2k9
Категория: Технологии
Прочетен: 11281
Постинги: 1
Коментари: 0
Гласове: 6
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930